HomeAjankohtaistaTiedotteetApexxnar-pneumokokkikonjugaattirokote on saanut Euroopan komissiolta myyntiluvan Apexxnar-pneumokokkikonjugaattirokote on saanut Euroopan komissiolta myyntiluvan

23.02.2022 klo 08.10

Apexxnar-pneumokokkikonjugaattirokote on saanut Euroopan komissiolta myyntiluvan. Se on tarkoitettu aktiiviseen immunisaatioon pneumokokin eli Streptococcus pneumoniaen aiheuttamia vakavia tauteja ja keuhkokuumetta vastaan 18 vuotta täyttäneillä henkilöillä.[1,2]
Apexxnar-pneumokokkikonjugaattirokote on saanut Euroopan komissiolta myyntiluvan 14.2.2022. Euroopan komission päätös seurasi Euroopan lääkeviraston (EMA) ihmislääkekomitean (CHMP) rokotteen myyntilupaa puoltavaa arviointilausuntoa, joka annettiin 16.12.2021. Myyntilupa on voimassa kaikissa Euroopan unionin jäsenvaltioissa.[1]

Apexxnar on konjugoitu 20-valenttinen adsorboitu pneumokokkipolysakkaridirokote. Se on tarkoitettu aktiiviseen immunisaatioon pneumokokin eli Streptococcus pneumoniaen aiheuttamia vakavia tauteja ja keuhkokuumetta vastaan 18 vuotta täyttäneillä henkilöillä. Rokote on 20-valenttinen, eli se antaa suojaa 20:tä eri pneumokokkibakteerityyppiä vastaan. Se annetaan 18 vuotta täyttäneille henkilöille kerta-annoksena.[2]

Myyntilupaa edeltäneissä tutkimuksissa Apexxnaria saaneilla henkilöillä yleisimmin raportoituja haittavaikutuksia olivat päänsärky, nivelkipu, lihaskipu, pistoskohdan kipu/arkuus ja väsymys[2].

Mikä on pneumokokki

Pneumokokki eli Streptococcus pneumoniae on bakteeri, joka aiheuttaa ylähengitysteiden infektioita, kuten poskiontelo- ja välikorvatulehduksia. Se voi aiheuttaa myös vakavia, sairaalahoitoa vaativia taudinkuvia, kuten esimerkiksi keuhkokuumeita, aivokalvontulehduksia ja verenmyrkytyksiä. Pneumokokkibakteereja tunnetaan yli 90 erilaista tyyppiä, joista yli kaksikymmentä aiheuttaa valtaosan taudeista.[3]

Jutta Joutseno, viestintäpäällikkö, Pfizer, puh. 09 430 040 (vaihde)

Lähteet

1. https://ec.europa.eu/health/documents/community-register/html/h1612.htm. Euroopan komissio 14.2.2022.
  2. Apexxnar valmisteyhteenveto. 14.2.2022.
  3. Pneumokokki. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/taudit-ja-taudinaiheuttajat-a-o/pneumokokki. Päivitetty 10.2.2020.