HomeAjankohtaistaTiedotteetKyselytutkimus: Nivelpsoriasisdiagnoosin saaminen voi kestää vuosiaKyselytutkimus: Nivelpsoriasisdiagnoosin saaminen voi kestää vuosia

17.05.2021 klo 08.00

Tuoreesta nivelpsoriasista sairastaville tehdystä kyselytutkimuksesta selviää, että aikaa ensimmäisestä lääkärikäynnistä nivelpsoriasisdiagnoosiin kuluu keskimäärin kaksi vuotta. Oireet ovat voineet alkaa jo vuosia tätä aikaisemmin. Noin kaksi kolmasosaa vastaajista on ollut sairauslomalla nivelpsoriasiksen vuoksi.[1]

Nivelpsoriasis on pitkäaikainen, tulehduksellinen nivelsairaus, joka voi esiintyä missä tahansa nivelessä, myös selkärangassa, mutta yleisin se on raajojen pikkunivelissä. Arviolta noin 10–30 prosentilla ihopsoriasista sairastavista on myös nivelpsoriasis. Niveloireita voi esiintyä myös ilman psoriasisihottumaa.[2]

Psoriasisliitto ja Reumaliitto selvittivät yhdessä lääkeyhtiö Pfizerin kanssa nivelpsoriasista sairastavien kokemuksia sairaudestaan, sen diagnosoinnista ja hoidosta. Kyselyyn vastasi 433 yli 18-vuotiasta nivelpsoriasista sairastavaa.[1]

Oireita voi olla vaikea tunnistaa

Tyypillisimpiä nivelpsoriasiksen aiheuttamia oireita ovat kyselyn mukaan lihasten ja luuston oireet, nivelkipu ja -jäykkyys. Runsaalla neljänneksellä vastaajista sairaus oli puhjennut suoraan niveloireilla, ilman psoriasiksen iho-oireita. Heillä matka ensimmäisistä oireista diagnoosiin oli kestänyt keskimäärin yhdeksän vuotta. Vastaajista 37 prosenttia ajatteli lääkäriin hakeutuessaan, että kyse on ohimenevistä oireista, jotka katoaisivat itsestään. Aikaa ensimmäisestä lääkärikäynnistä nivelpsoriasisdiagnoosiin meni keskimäärin kaksi vuotta [1]

- Aaltoilevat oireet ovat tyypillisiä nivelpsoriasikselle, minkä vuoksi oireiden vakavuutta voi olla aluksi vaikea hahmottaa. Diagnoosin viivästyessä on vaara, että sairastuneelle aiheutuu pysyviä nivelmuutoksia. Siksi on tärkeää, että sekä sairastunut että häntä hoitava lääkäri tunnistavat oireet, ja hoito päästään aloittamaan mahdollisimman nopeasti, toteavat Psoriasisliiton toiminnanjohtaja Sonja Bäckman ja Reumaliiton toiminnanjohtaja Anu Uhtio.

Vaikutusta elämänlaatuun

Kyselyn perusteella näyttää siltä, että nivelpsoriasis vaikuttaa valtaosalla sairastuneista työ- ja toimintakykyyn ainakin jonkin verran. Kyselyyn vastanneista 64 prosenttia koki terveydentilansa kohtalaiseksi tai huonoksi.  65 prosenttia vastaajista on ollut sairauslomalla nivelpsoriasiksen vuoksi ja lähes samansuuruinen osuus kokee sairauden vaikuttaneen työtehoonsa tai johtaneen liikuntaharrastuksesta luopumiseen. Yli puolet (56 %) kyselyyn vastanneista nivelpsoriasista sairastavista on kokenut sairaudesta aiheutuvaa psyykkistä kuormitusta.[1]

Tutkimustiedot perustuvat Psoriasisliiton, Reumaliiton ja Pfizerin toteuttamaan kyselytutkimukseen. Kyselytutkimus toteutettiin ajalla 11.-31.1.2021, ja sen käytännön toteutuksesta vastasi The Harris Poll. Kyselyyn vastasi 433 yli 18-vuotiasta nivelpsoriasista sairastavaa. Tutkimustulokset ovat saatavilla tästä:

PsA_Narrative_kyselytutkimus_PP-INP-FIN-0095_julk_170521.pdf

Tietoa nivelpsoriasiksesta

• Krooninen, tulehduksellinen nivelsairaus, joka voi aiheuttaa kuumotusta, jäykkyyttä ja arkuutta nivelissä, jänteissä ja selkärangassa. Usein paremmat ja huonommat kaudet vaihtelevat.

• 10–30 prosentilla ihopsoriasista sairastavista on myös nivelpsoriasis. Joillakin voi esiintyä vain niveloireita ilman psoriasisihottumaa.

• Ei voida parantaa, mutta oireita voidaan hoitaa ja etenemistä hidastaa.

• Sairauden diagnosointi kuuluu reumasairauksien erikoislääkärille. Tasapainossa oleva tai lievä nivelpsoriasis hoidetaan yleensä perusterveydenhoidossa.

• Terveelliset elintavat ovat tärkeä osa hoitoa, koska nivelpsoriasikseen liittyy tavallista suurempi liitännäissairauksien, kuten diabeteksen sekä sydän- ja verisuonisairauksien riski.

• Liikunta ja kaikenlainen fyysinen aktiivisuus ylläpitävät toimintakykyä.[4]

Tiedustelut

• Toiminnanjohtaja Sonja Bäckman, Psoriasisliitto

p. 040 827 2106, [email protected]

• Toiminnanjohtaja Anu Uhtio, Reumaliitto

p. 044 709 8138, [email protected]

Lisää tietoa

Lähteet

1. Tutkimustulossetti: Psoriasisliiton, Reumaliiton ja Pfizerin toteuttama kyselytutkimus. Kysely toteutettiin 11.-31.1.2021. Vastaajia oli 433 yli 18-vuotiasta nivelpsoriasista sairastavaa. Kyselyn käytännön toteutuksesta vastasi The Harris Poll.
  2. Psoriasiksen eri muodot. Psoriasisliitto. https://psori.fi/tietoa-psoriasiksesta/psoriasiksen-eri-muodot/. Vierailtu 26.4.2021.
  3. Psoriasisdiagnoosi. Psoriasisliitto. https://psori.fi/tietoa-psoriasiksesta/psoriasisdiagnoosi/. Vierailtu 26.4.2021.
  4. Nivelpsoriasis-opas. 2018. Psoriasisliitto ja Reumaliitto. Saatavilla mm. https://psori.fi/wp-content/uploads/2020/09/Reumaliitto-ja-Psoriasisliitto_Nivelpsoriasis-esite-saavutettava-sahkoinen.pdf. Vierailtu 26.4.2021.