HomeAjankohtaistaTiedotteetMaria Virkki Pfizer Suomen Strategic External Development Leadiksi

Maria Virkki Pfizer Suomen Strategic External Development Leadiksi

20.3.2023 klo 11.00

LT Maria Virkki aloittaa Pfizer Suomen Strategic External Development Leadina 20.3.2023. Hänen tehtävänään on kehittää strategista yhteistyömallia yhdessä uusien hyvinvointialueiden kanssa. Tavoitteena on löytää yhteistyöalueita, jotka tuovat lisäarvoa hyvinvointialueille, alueiden potilaille ja asukkaille sekä Pfizerille. Ytimessä on edistää yhdessä terveydenhuoltoa vaikuttavuusperusteisesti.

Marialla on pitkä kokemus terveydenhuollon eri tehtävistä esimiehenä, viranomais- ja hallintotehtävissä, asiantuntijatehtävissä ja kliinisestä työstä. Marian työhistoria jakautuu neljään kokonaisuuteen: kliiniseen ja tutkimustyöhön, Fimean lääkeviranomaistehtäviin, Puolustusvoimien terveydenhuollon kehittämistehtäviin sekä sote-palvelujärjestelmän kehittämis- ja johtamistehtäviin. Punaisena lankana kautta koko hänen työuransa on ollut laadun ja potilas- ja asiakasturvallisuuden edistäminen.

Vuodesta 2020 alkaen Maria on työskennellyt Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksessa johtavana asiantuntijana. Hän on mm. toiminut HYKS-ERVA-alueen potilasturvallisuuslähettiläänä ja kansallisen ERVA-potilasturvallisuuslähettiläiden verkoston puheenjohtajana tukien osaltaan hyvinvointialueita asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistamisessa ja kehittämisessä.

Vuodesta 2014 alkaen Maria on toiminut Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä hallintoylilääkärinä, keskussairaalan va. johtajana, kehittämisen ja terveyden edistämisen tulosalueen johtajana sekä viimeiset 3 vuotta laadusta ja potilasturvallisuudesta vastaavana ylilääkärinä. Hän on ollut kehittämässä palvelujärjestelmän toimintamalleja, laatua, turvallisuutta ja vaikuttavuutta.

Maria on peruskoulutukseltaan lastenlääkäri ja lasten infektiosairauksien erikoislääkäri, lääketieteen tohtori ja Executive MBA. Hän on tehnyt tutkimustyötä HYKS:n Lasten ja nuorten sairaalassa sekä THL:ssä vuosina 1995–2001. Hän on suorittanut osan lasten infektiosairauksien erikoistumispalvelusta Beth Israel Medical Centerissä, New Yorkissa ja tehnyt väitöskirjan jälkeen tutkimusyhteistyötä Michiganin yliopiston kanssa.

”Olen erittäin iloinen, että minua pyydettiin tähän tehtävään. Terveyden edistäminen ja vaikuttavuusperusteisen ajattelun tukeminen ovat sydäntäni lähellä. Toivon, että pääsen uudessa tehtävässäni edistämään suomalaiselle terveydenhuollolle tärkeitä asioita sekä hyödyntämään työkokemustani terveydenhuollon eri tehtävistä”, Maria kertoo.

Tiedustelut:
Jutta Joutseno, viestintäpäällikkö, Pfizer