HomeAjankohtaistaTiedotteet
Prevenar 20 on saanut Euroopan komissiolta myyntiluvan uuteen käyttöaiheeseen

14.3.2024 klo 13.30

Euroopan komissio on hyväksynyt 11.3.2024 konjugoidulle 20-valenttiselle pneumokokkikonjugaattirokotteelle uuden kauppanimen ja käyttöaiheen. Apexxnar-kauppanimi korvataan nimellä Prevenar 20, ja käyttöaihe on päivitetty koskemaan lapsia 6 viikon iästä alkaen.[1,2]

Prevenar 20 -rokotetta käytetään aktiiviseen immunisaatioon pneumokokin aiheuttamia invasiivisia tauteja, keuhkokuumetta ja akuuttia välikorvatulehdusta vastaan. Laajennettu käyttöaihe on voimassa kaikissa Euroopan unionin jäsenvaltioissa.[1]

Käyttöaiheen laajennusta edeltäneissä tutkimuksissa Prevenar 20 -rokotetta saaneilla lapsilla yleisimmin raportoituja haittavaikutuksia olivat ärtyisyys, uneliaisuus tai lisääntynyt nukkuminen, heikentynyt ruokahalu ja pistoskohdan kipu, punoitus tai turvotus [2].

Mikä on pneumokokki

Pneumokokki eli Streptococcus pneumoniae on bakteeri, joka aiheuttaa ylähengitysteiden infektioita, kuten poskiontelo- ja välikorvatulehduksia. Se voi aiheuttaa myös vakavia, sairaalahoitoa vaativia taudinkuvia, kuten esimerkiksi keuhkokuumeita, aivokalvontulehduksia ja verenmyrkytyksiä. Pneumokokkibakteereja tunnetaan yli 90 erilaista serotyyppiä, joista noin kaksikymmentä aiheuttaa valtaosan taudeista.[3]

Lisätietoa:

Jutta Joutseno
viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikkö, Pfizer
puh. 09 430 040 (vaihde)

Lähteet:

1. Euroopan komission Prevenar 20 -myyntilupadokumentti 11.3.2024.
2. Prevenar 20 -valmisteyhteenveto 11.3.2024.
3. Pneumokokki. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/taudit-ja-taudinaiheuttajat-a-o/pneumokokki. Päivitetty 7.12.2023.