HomeAjankohtaistaTiedotteetSuomalainen kyselytutkimus: Migreeni kuormittaa arkea monin tavoin

Suomalainen kyselytutkimus: Migreeni kuormittaa arkea monin tavoin

13.09.2022 klo 16.00

Migreeni vaikuttaa elämänlaatuun monella tapaa. Tuoreen suomalaisen kyselytutkimuksen mukaan migreeni vaikuttaa haitallisesti elämänhallintaan lähes puolella kyselyyn vastanneista. Uupumus on yleistä migreeniä sairastavilla. Lähes 80 prosenttia vastaajista kertoo, että sairaus on aiheuttanut heissä uupumusta viimeisen kolmen kuukauden aikana.

Uupumuksen lisäksi hieman yli puolet vastaajista kokee migreenin ahdistavan heitä usein. Noin 70 prosenttia vastaajista raportoi päänsäryn haitanneen ainakin hetkellisesti heidän päivittäisiä toimintojaan viimeisen kolmen kuukauden aikana.  Noin kolmasosa vastaajista on jokseenkin samaa mieltä, että sairaus rajoittaa jokapäiväisistä tehtävistä suoriutumista (34 %) sekä harrastuksia (33 %). Kyselytutkimukseen osallistui 4 659 henkilöä ja sen toteuttivat yhteistyössä Suomen Migreeniyhdistys sekä Pfizer. Vastaajista 95 % on naisia.

Vastaajilla voi olla jopa seitsemän kohtalaista tai kovaa päänsärkypäivää keskimäärin kuukaudessa. Päänsäryn kesto on vastaajilla tyypillisimmin 5 - 24 tuntia (43 %), 1-3 vuorokautta kestäviä päänsärkyjä on lähes 30 prosentilla vastaajista. Noin 70 prosenttia vastaajista on ollut poissa töistä tai opinnoista päänsäryn tai migreenin vuosi edellisen 12 kuukauden aikana. Yleisin poissaolon pituus vastaajilla on 3 - 6 päivää (34 %).

Sairaudesta ja sen luonteesta on hyvä ymmärrys

Vastaajista hieman yli puolet kertoo, etteivät saa tarpeeksi tietoa terveydenhuollon ammattilaisilta terveydentilansa parantamiseksi. Yli 40 prosenttia vastaajista eivät tiedä, missä tilanteessa tulisi olla yhteydessä heitä hoitavaan hoitajaan tai lääkäriin. Yli 85 prosenttia vastaajista kokee, että heillä on hyvä ymmärrys sairaudestaan ja sen luonteesta. Yli 65 prosentilla vastaajista on hyvä ymmärrys sairauteensa liittyvistä hoitovaihtoehdoista.

Suomen Migreeniyhdistys ja Pfizer toteuttivat valtakunnallisen kyselytutkimuksen migreeniä sairastavien kokemuksista yhteistyössä Nordic Healthcare Groupin kanssa. Kyselytutkimukseen osallistui 4 659 henkilöä ja se toteutettiin sähköisesti QuestBack-työkalulla. Tutkimustulokset ovat saatavilla TÄÄLTÄ

Lisätietoja:
Essi Roisko, viestintäkoordinaattori, Suomen Migreeniyhdistys ry